Goed nieuwsVan 2005 tot eind 2009 heb ik met mijn Zinfo blog dagelijks 'zinvol nieuws & info' gepubliceerd. In die periode heb ik tevens drie keer de Nationale Goed Nieuws Dag georganiseerd waar elk jaar meer dan 20 media aan deelnamen. Na deze dag hebben diverse media het publiceren van goed nieuws ook nog zelfstandig voortgezet, zie hier. Het doel van mijn goed nieuws activiteiten is, om met serieus positief nieuws een aanvulling te bieden op het totale nieuwsaanbod. Daarmee wordt het nieuws evenwichtiger en sluit het beter aan bij de dagelijkse realiteit. Steeds meer goed nieuws in de media
Toen ik in 2005 begon met mijn goed nieuws activiteiten, waren er al een paar andere kleine media die aandacht besteden aan positief nieuws. Maar laatste jaren zie ik een ontwikkeling dat steeds meer grote media ook serieus aandacht besteden aan positieve gebeurtenissen. Zoals deze goed nieuws activiteiten van de NOS, NU.nl, The Guardian, The Times of India en Huffington Post. Daarnaast zijn er ook media die zich volledig richten op positief nieuws zoals Het Kan Wel, Bright Vibes, Positive News en The Optimist. Waarom goed nieuws? Van Hans Laroes, oud-hoofdredacteur van de NOS, heb ik geleerd dat "nieuws een gebeurtenis is die afwijkt". Dat kunnen dus negatieve of positieve gebeurtenissen zijn. De meeste media kiezen echter vooral voor het publiceren van negatieve gebeurtenissen. Maar diverse onderzoeken laten zien dat nieuws consumenten ook behoefte hebben aan ander nieuws, met meer aandacht voor ontwikkelingen in de samenleving die afwijken in positieve zin. En nieuws dat naast het signaleren van de problemen ook de mogelijke oplossingen belicht. |